Page 18 - AmChamGR Committees | 2022 Whitepapers
P. 18
• Αυτοδίκαιη άρση πολεοδομικών δεσμεύσεων ακινήτων μετά την παρέλευση 10ετίας από
τους ΟΤΑ για δημιουργία κοινοχρήστων χώρων, όταν δεν υπάρχει πραγματική πρόθεση και
δυνατότητα για την υλοποίησή τους
• Χρόνος παραγραφής των αξιώσεων των ΟΤΑ για ακίνητα να είναι σε χρόνο όχι μεγαλύτερο
της 5ετίας ή τουλάχιστον 10ετίας
• Όσον αφορά στα αδήλωτα και αγνώστου ιδιοκτήτη ακίνητα μετά την ολοκλήρωση του
κτηματολογίου, αυτά μπορούν να περιέρχονται στους οικείους ΟΤΑ για τη δημιουργία
κοινωνικών χρήσεων και ιδιαίτερα κοινωνικής κατοικίας ή αποκατάσταση ακτημόνων
αγροτών
• Σύνδεση των βάσεων για αυθαίρετα: Κτηματολόγιο, ΔΕΗ, αυθαίρετα, ΑΑΔΕ -Ε9. Υπήρχε η
σκέψη σύνδεσης από την εποχή του Ν.4178/13 ώστε να αναδειχτούν όλες οι αυθαιρεσίες
ακινήτων μέσα από τη σύγκριση των βάσεων (ένθεση της μιας βάσεως πάνω στην άλλη)
• Περισσότερα κίνητρα για την πράσινη μετάβαση των υφιστάμενων ακινήτων
• Θεσμοθέτηση διαδικασιών για τη συντήρηση, αποκατάσταση ή κατεδάφιση (όπου
απαιτείται) εγκαταλελειμμένων (ή αγνώστων ιδιοκτητών), κενών και ετοιμόρροπων κτιρίων
προκειμένου να λυθεί και αυτό το θέμα που εκκρεμεί δεκαετίες και που εμποδίζει την
ουσιαστική αναβάθμιση πολλών περιοχών της Αθήνας και άλλων αστικών κέντρων της χώρας
• Απαιτείται η σημαντική επίσπευση των διαδικασιών παρεμβάσεων της Αρχαιολογίας και
της λήψης των σχετικών αποφάσεων αρμόδιων επιτροπών των συναρμόδιων Υπουργείων
όταν ανακαλύπτονται αρχαία, όπου δημιουργούνται τεράστιες χρονοτριβές σε μεγάλα και
μεσαία έργα
• Εξέταση των κριτηρίων χαρακτηρισμού κτιρίων ως διατηρητέα, τα οποία θα πρέπει να
επανεξεταστούν η/και να αποσαφηνιστούν. Απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης των
απαραίτητων έργων αποκατάστασης των διατηρητέων κτιρίων, που παραμένει μια
αποτρεπτικά ακριβή και χρονοβόρα διαδικασία με σημαντικά οικονομικά και
γραφειοκρατικά εμπόδια, απαιτώντας τη συνδρομή υπηρεσιών πολλαπλών υπουργείων και
ξεπερνώντας τα 2-3 έτη στην πλειοψηφία των περιπτώσεων. Τέλος, θα πρέπει να γίνει πιο
ορθολογική η αποκατάσταση των κτιρίων αυτών καθώς σε πολλές περιπτώσεις είναι
αδύνατη η επαναφορά τους με υλικά με τα οποία έχουν δημιουργηθεί
• Επικροτούμε τη διάταξη που αφορά στη Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης για τα διατηρητέα,
βάσει της οποίας αίρονται μετά από πολλά χρόνια τα εμπόδια/αντικίνητρα που αφορούσαν
στη μη δυνατότητα των ιδιοκτητών να αξιοποιήσουν τον συντελεστή δόμησης που θα
δικαιούνταν αν τα ακίνητα τους ήταν μη διατηρητέα. Δεδομένου, όμως, ότι προβλέπεται η
πώληση του επιπλέον συντελεστή δόμησης μέσω της Ψηφιακής Τράπεζας Γης, θα πρέπει να
τεθεί σε λειτουργία ο εν λόγω φορέας, ο οποίος καθυστερεί ακόμη
• Σχεδίαση και υλοποίηση πλαισίου διαφάνειας και απλοποίησης των διαδικασιών τεχνικού
ελέγχου και αδειοδότησης με κριτήρια και διακριτά βήματα. Οι διεθνείς επενδυτές
χρειάζονται να γνωρίζουν ότι δεν θα εμπλακούν σε γραφειοκρατικές περιπέτειες είτε για να
«τακτοποιήσουν» πολεοδομικές αυθαιρεσίες είτε για να έχουν πρόσβαση σε παλαιότερα
AmCham GR – White Paper 2022 18
Επιτροπή Ακίνητης Περιουσίας & Ανάπτυξης