Page 85 - AmChamGR Committees | 2022 Whitepapers
P. 85

Επιπρόσθετα, τα θέματα της κλιματικής αλλαγής αποτελούν πλέον κομβικό σημείο αναφοράς και
            παγκόσμιου  διαλόγου  μεταξύ  κρατών  αλλά  και  επιχειρήσεων  και  επενδυτών  για  τη  επίτευξη
            βιωσιμότητας  και  μεγαλύτερης  ισορροπίας  μεταξύ  οικονομικών  και  κοινωνικών  στόχων.
            Ταυτόχρονα όμως το κόστος της πράσινης μετάβαση αναγνωρίζεται ως πολύ σημαντικό για τις
            επιχειρήσεις και πρέπει να συζητηθεί σε βάθος ο τρόπος που είναι ρεαλιστικό να κατανεμηθεί,

            ειδικά για τις μικρότερες οικονομίες και τις μικρότερες επιχειρήσεις.
            Σαφώς  η  πρόθεση  είναι  σωστή  και  απαιτείται  μεγαλύτερη  περιβαλλοντική  συνείδηση  με

            μετρήσιμα αποτελέσματα ως προς τη μείωση των ρύπων από τις επιχειρήσεις, όμως οι οικονομικές
            επιπτώσεις δεν θα είναι ίδιες για όλους. Ήδη οι ευρωπαϊκές οικονομίες και η χώρα  μας έχουν
            συγκεκριμένες δεσμεύσεις απανθρακοποίησης των εθνικών οικονομιών τους, με σχέδια μεγάλης
            διείσδυσης νέων τεχνολογιών ΑΠΕ και συστήματος αποθήκευσης που θα αντικαταστήσουν την
            εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Στην Ελλάδα υπάρχει ένα φιλόδοξο σχέδιο προσαρμογής σε μια
            οικονομία χαμηλού άνθρακα μέχρι το 2028 και μεταγενέστερα με συγκεκριμένους στόχους ως
            προς  το  ενεργειακό  μίγμα  και  τις  εκπομπές  CO2  από  βασικούς  κλάδους  της  οικονομίας,  όμως
            πολλές ελληνικές επιχειρήσεις φοβούνται ότι δεν έχουν αναλυθεί όλες οι παράμετροι (ασφάλεια

            εφοδιασμού,  ευστάθεια  συστήματος,  κόστος  εξισορρόπησης  από  μεγάλη  διείσδυση  των  ΑΠΕ,
            τελικό  κόστος  για  επιχειρήσεις,  πρόστιμα  σε  επιχειρήσεις  που  δεν  θα  προλάβουν  να
            προσαρμοστούν  έγκαιρα,  κλπ.)  και  πως  εντέλει  μπορεί  να  γίνει  πιο  ομαλά  η  προσαρμογή  του
            μοντέλου παραγωγής ενέργειας, χωρίς ξαφνικά να χρεωθούν όλοι ένα δυσανάλογο κόστος, που
            αναπόφευκτα  θα περάσει στην κατανάλωση ή εάν δεν περάσει σε αυτήν, θα επηρεάσει σίγουρα
            την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων με εξαγωγικό χαρακτήρα.

            Ακόμα  και  για  αυτούς  που  επενδύουν  σε  ΑΠΕ,  φαίνεται  ότι  σήμερα  υπάρχει  μια  περίοδος
            προσαρμογής  που  όμως  εγκυμονεί  κινδύνους,  καθώς  αποσύρονται    σιγά  σιγά  οι  επιδοτήσεις
            (κατάργηση Feed in tariffs και εισαγωγή market auctions και διμερών συμβολαίων), αυξάνοντας το

            ρίσκο για τους επενδυτές αλλά και την αβεβαιότητα για τις τράπεζες με επίπτωση στο κόστος
            χρηματοδότησης,  ειδικά  για  τους  πιο  μικρούς  και  μη  καθετοποιημένους  παίκτες.  Ταυτόχρονα,
            λόγω  των  αυξημένων  τιμών  ενέργειας  και  την  αύξηση  του  κόστους  μεταφορών,  το  κόστος
            εξοπλισμού ΑΠΕ (που στην Ελλάδα βασίζεται σε εισαγωγές) βαίνει αυξανόμενο, επηρεάζοντας την
            αποδοτικότητα των νέων επενδύσεων  σε ΑΠΕ, ειδικά εάν αυτά δεν έχουν επιδοτήσεις και πρέπει
            να στηριχθούν σε δεδομένα αγοράς (που όμως είναι υπό διαμόρφωση τόσο από πλευράς θεσμικού
            πλαισίου, όσο και από πλευράς νέων τεχνολογιών αλλά και ειδικών χαρακτηριστικών της ελληνικής
            αγοράς ενέργειας).  Εν κατακλείδι, η πράσινη μετάβαση έχει ακόμα πολλές άγνωστες παραμέτρους
            και αυτό προκαλεί αβεβαιότητα στις επιχειρήσεις είτε ως καταναλωτές είτε ως επενδυτές ενώ
            μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων (σύγκριση
            εξέλιξης τιμών ενέργειας και μελλοντικών προβλέψεων ενεργειακού κόστους στην Ελλάδα, κυρίως

            ως προς τον δευτερογενή τομέα, έναντι ευρωπαϊκών ή τρίτων χωρών).

            Η  έρευνα  μας  επίσης  έδειξε  ότι  σημαντικές  θα  είναι  οι  αλλαγές  στις  μεταφορές,  με  την
            ηλεκτροκίνηση να φέρνει μεγάλες ανατροπές, εφόσον καταφέρει να ικανοποιήσει τις προσδοκίες
            των  καταναλωτών.  Για  παράδειγμα  σήμερα  παρατηρείται  σημαντική  έλλειψη  διαθεσιμότητας

            AmCham GR – White Paper 2022
                                                                                                     85
            Επιτροπή Ηγεσίας
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90