Page 86 - AmChamGR Committees | 2022 Whitepapers
P. 86

παραγωγής οχημάτων (από Q1 2021) με τάσεις περαιτέρω χειροτέρευσης. Παρόμοιες είναι και οι
            ελλείψεις των υποδομών (φορτιστές, επαρκές «πράσινο» ρεύμα για φόρτιση, κλπ.) ενώ δεν είναι
            ξεκάθαρο ποιο θα είναι και το θεσμικό και φορολογικό πλαίσιο, καθώς ως γνωστό τα καύσιμα και
            οι φόροι στα καύσιμα είναι ένα μεγάλο μέρος των εσόδων του κράτους.

            Αναφορικά με τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο, σημαντική είναι η
            επιρροή  από  τη  νέα  ψηφιακή  εποχή  που  αλλάζει  ραγδαία  τους  όρους  του  παιχνιδιού  και
            δημιουργεί  νέα  δεδομένα.  Χαρακτηριστικό  παράδειγμα  τα  e-shops  που  παίρνουν  σταδιακά

            μερίδιο από τα καταστήματα, με επίπτωση στις θέσεις εργασίας. Λειτουργώντας πολλές φορές με
            χαμηλά ποσοστά κέρδους, έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα απέναντι σε  επιχειρήσεις με φυσική
            παρουσία και ανελαστικές δαπάνες. Η πραγματικότητα είναι ότι ο τζίρος – και το μερίδιο αγοράς -
            των  πρώτων  μεγαλώνει  και  θα  συνεχίζει  να  μεγαλώνει  στην  μετά  covid  εποχή,  ειδικά  καθώς
            αλλάζουν  οι  αγοραστικές  συνήθειες  της  νέας  γενιάς.  Όσο  αυτό  συμβαίνει,  τόσο  θα  πιέζεται  η
            υπόλοιπη αγορά, με τις ΜΜΕ επιχειρήσεις να έχουν δυσκολία επιβίωσης αλλά και τις μεγαλύτερες
            αλυσίδες  λιανικής  να  χάνουν  συνεχώς  κερδοφορία,  αφού  τα  δικά  τους  e-shops  δεν  αφήνουν
            μεγάλα περιθώρια κέρδους λόγω των υψηλών πάγιων εξόδων.

            Στη θετική πλευρά, στον κλάδο των Super Markets, γίνονται κάθε χρόνο μεγάλες επενδύσεις, οι

            οποίες  αναβαθμίζουν  συνεχώς  το  επίπεδο  υπηρεσιών  που  παρέχεται  στον  πελάτη.  Ο  έντονος
            ανταγωνισμός είναι καθοριστικός για την ανάπτυξη του κλάδου.

            Στον  τομέα  του  τουρισμού,  χώρες  σαν  την  Ελλάδα,  μπορούν  να  αξιοποιήσουν  περαιτέρω
            πλεονεκτήματα  στους  τομείς  του  Πολιτισμού  και  της  Δημιουργικής  Βιομηχανίας  (CULTURAL  &
            CREATIVE SECTORS). Ήδη σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Ελλάδα  κατέχει ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς
            το οποίο αντανακλάται στην προστιθέμενη αξία, την απασχόληση και τον αριθμό των εταιρειών
            που  εντάσσονται  στον  κλάδο.  Η  ψηφιοποίηση,  οι  εξελίξεις  στην  τεχνολογία,  η  ανάπτυξη  νέων
            συνεργατικών  και  δημιουργικών  κόμβων,  οι  νομοθετικές  αλλαγές  που  σχετίζονται  με  τα
            πνευματικά δικαιώματα, οι αλλαγές στην απασχόληση που έρχονται σαν ακόλουθο της μετα- Covid

            εποχής, διαμορφώνουν τις προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες του αύριο. Ο τομέας του πολιτισμού
            επεκτείνει  συνεχώς  την  ψηφιακή  του  παρουσία,  συμβάλλοντας  στη  δημιουργία  νέων  θέσεων
            εργασίας και την αλληλεπίδραση με άλλους τομείς. Με προστιθέμενη αξία 412.929 εκατ. ευρώ, η
            αγορά του πολιτισμού αντιπροσώπευε το 2017 το 5,5% της συνολικής οικονομίας της ΕΕ, με την
            Ελλάδα  να  είναι  κάτω του  όρου  με  μερίδιο  4,39%.  Η  κρίση  της  πανδημίας,  αλλά  και  της  νέας
            ψηφιακής  εποχής,  είχαν  σαν  αποτέλεσμα  την  αλλαγή  δομικών  στοιχείων  της  συγκεκριμένης
            αγοράς  και  στην  Ελλάδα,  ειδικά  καθώς  το  πολιτιστικό  περιεχόμενο  «καταναλώνεται»  όλο  και
            περισσότερο ψηφιακά ενώ το προϊόν ως μέρος του τουριστικού πακέτου μπορεί να προωθηθεί
            πολύ πιο διαδραστικά μέσω νέων εργαλείων και εφαρμογών. Ταυτόχρονα αναδεικνύονται και νέες

            τάσεις και πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα, όπως

               •  η υιοθέτηση νέων τρόπων αλληλεπίδρασης με τους επισκέπτες και εύρεση νέων τρόπων
                  δημιουργίας εσόδων, και




            AmCham GR – White Paper 2022
                                                                                                     86
            Επιτροπή Ηγεσίας
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91