Page 84 - AmChamGR Committees | 2022 Whitepapers
P. 84

ΠΑΓΚΟΣΜΙΕΣ  ΤΑΣΕΙΣ,  ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ  ΚΑΙ  ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ  ΣΤΙΣ  ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ  ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ  ΑΠΟ
            ΤΗΝ  ΠΡΑΣΙΝΗ  ΚΑΙ  ΨΗΦΙΑΚΗ  ΜΕΤΑΒΑΣΗ  ΑΛΛΑ  ΚΑΙ  ΑΠΟ  ΤΗΝ  ΠΑΝΔΗΜΙΑ.  ΕΠΙΣΗΣ  ΤΑ

            ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΑΛΛΑΖΟΥΝ

            Η πράσινη μετάβαση και ο ψηφιακός μετασχηματισμός αλλάζουν τις οικονομίες παγκοσμίως και
            δημιουργούν  πολλαπλές  προκλήσεις  που  οι  επιχειρήσεις  πρέπει  να  διαχειριστούν.  Σημαντικός
            είναι και ο ρόλος του Κράτους τόσο ως προς τις δημόσιες πολιτικές με επίκεντρο τον πολίτη και τον
            καταναλωτή,  όσο  και  με  την  έμπρακτη  στήριξη  των  επιχειρήσεων  και  των  παραγωγικών
            επενδύσεων που δημιουργούν βιώσιμες θέσεις εργασίας και ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της
            κάθε οικονομίας.

            Επιπλέον, η παγκόσμια κρίση του Covid-19 έφερε νέα δεδομένα ή επιτάχυνε  αλλαγές, ενώ πολλές
            επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν γρήγορα, πολλές φορές με σημαντικά επιπλέον

            κόστη που θα πρέπει να αποσβέσουν. Η επεκτατική πολιτική της Κεντρικής Τράπεζας και η παροχή
            επιδοτήσεων  σε  πολίτες  κι  επιχειρήσεις,  κατέστησε  την  οικονομία  και  την  αγορά  βιώσιμες,
            διατηρώντας έστω και τεχνικά τη ζήτηση. Αυτή η συνθήκη, όμως, θα αλλάξει ραγδαία, κάτι που
            μπορεί να δημιουργήσει αναταράξεις και να οδηγήσει σε διορθώσεις, οι οποίες εξ ορισμού θα
            είναι επώδυνες.

            Μετά από έρευνα σε ένα δείγμα επιχειρήσεων με σημαντική παρουσία στην ελληνική αγορά, οι
            προκλήσεις για κάποιες από αυτές ήταν κοινές, ενώ για κάποιες άλλες, ήταν περισσότερο εγγενείς
            στον κλάδο τους.


            Μια  κοινή  πρόκληση  που  φαίνεται  ότι  επηρεάζει  όλες  τις  επιχειρήσεις  του    πρωτογενή  ή
            δευτερογενή  ή  τριτογενή  τομέα  είναι  η    αύξηση    του  κόστους  ενέργειας  και  κατά  συνέπεια  η
            αύξηση των τιμών σε προϊόντα και υπηρεσίες, που από τη μια συμπιέζουν τα περιθώρια κέρδους
            των επιχειρήσεων, άρα και τη δυνατότητα άντλησης χρηματοδότησης με ευνοϊκούς όρους, ενώ
            ταυτόχρονα μειώνουν την αγοραστική δύναμη και την καταναλωτική εμπιστοσύνη.

            Οι αυξήσεις τιμών δεν συμβαίνουν απρόσμενα  ή τυχαία. Διαπιστώνεται ότι τις προκαλούν τρεις
            κυρίως  παράγοντες:  σχέση  ζήτησης  /προσφοράς  μετά  την  πανδημία,  έλλειψη  πρώτων  υλών  ή
            βασικών εξαρτημάτων στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και ρευστότητα. Η επανεκκίνηση της
            οικονομίας  μετά  την  κορύφωση  της  κρίσης  του  Covid-19  παρουσίασε μια  ανισορροπία  μεταξύ
            προσφοράς  και  ζήτησης  που  οδήγησε  σε  αυξήσεις  τιμών  και  κατ’  επέκταση  μείωση  της

            αγοραστικής  δύναμης.  Η  ενεργειακή  κρίση  επιδείνωσε  τη  κατάσταση  με  αύξηση  του  κόστους
            παραγωγής  αλλά  και  σημαντικές  αυξήσεις  ναύλων  και  μεταφορών,  προκαλώντας  τεράστιες
            δυσκολίες σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Πολλές είναι οι επιχειρήσεις που αδυνατούν πλέον να
            απορροφήσουν τις αυξήσεις, η αγορά παρουσιάζει ελλείψεις και οι καταναλωτές δυσανασχετούν.

            Πόσο  ρεαλιστικό  είναι  να  παραμείνουμε  αισιόδοξοι,  καταναλωτές  και  επιχειρήσεις  χωρίς
            παρεμβάσεις σε επίπεδο ΕΕ ή σε εθνικό επίπεδο? Θα ανταποκριθεί η παραγωγή στη ζήτηση μέσα
            από τους κανόνες της αγοράς και θα μπορέσει να αποκατασταθεί η ισορροπία, όπως έγινε και σε
            προηγούμενες παγκόσμιες κρίσεις;


            AmCham GR – White Paper 2022
                                                                                                     84
            Επιτροπή Ηγεσίας
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89