Page 54 - AmChamGR Committees | 2022 Whitepapers
P. 54
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η εκπαίδευση είναι ένας από τους πιο σημαντικούς πυλώνες ανάπτυξης κάθε χώρας. Είναι ο
πραγματικός κοινωνικός μηχανισμός μείωσης των ανισοτήτων και δημιουργίας ευκαιριών
ατομικής αλλά και συλλογικής ανάπτυξης. Ένα παιδαγωγικό σύστημα θα πρέπει να έχει ως κύριο
άξονα τη διερεύνηση της γνώσης, την καλλιέργεια πολλών και διαφορετικών δεξιοτήτων και τη
δημιουργία κριτικής προσέγγισης και σκέψης.
Στην μετά τον COVID-19 εποχή αναδύεται μια νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα, που
χαρακτηρίζεται από αβεβαιότητα, ερωτήματα αλλά και νέες προοπτικές. Μια τεράστια στροφή
έχει συντελεστεί στη χρήση του διαδικτύου και της ψηφιακής τεχνολογίας για εκπαιδευτικούς
σκοπούς και το εύλογο ερώτημα είναι πως μπορεί η εκπαίδευση να προσαρμοστεί στη νέα
ψηφιακή εποχή και να ενισχύσει την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία.
Με τη γνώση παντού διαθέσιμη λόγω τεχνολογικής εξέλιξης, είναι αναγκαία η διάπλαση νέων
δεξιοτήτων, αλλά και η ενίσχυση υφιστάμενων, όπως η προσαρμοστικότητα και γνωσιακή
περιέργεια, κοινωνική συμπεριφορά, το αίσθημα ευθύνης και η προστασία του περιβάλλοντος.
Χρειαζόμαστε διαφορετικό σχολείο, που παράγει ενεργούς, κοινωνικά και περιβαλλοντικά
ευαίσθητους παγκόσμιους πολίτες, που προετοιμάζει μαθητές για τη ζωή και όχι για εισαγωγικές
εξετάσεις. Χρειαζόμαστε δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης εφάμιλλο σε υποδομές και τεχνολογία με
τα ιδιωτικά σχολεία. Ένα σχολείο/πανεπιστήμιο που κάνει την εκπαιδευτική κοινότητα, τους
μαθητές αλλά και ολόκληρη την ελληνική κοινωνία περήφανους όχι μόνο εντός της Ελλάδας αλλά
και εκτός. Όπως και σε άλλους τομείς, έτσι και στην Παιδεία, η πανδημία δίνει την ευκαιρία να
αναθεωρηθούν απόψεις και νοοτροπίες και να προχωρήσουν λύσεις σε χρόνια προβλήματα, με
προσαρμογή στα δεδομένα της εποχής και περισσότερη αυτονομία στα ίδια τα εκπαιδευτικά
ιδρύματα.
Η αναγκαία στροφή των νέων στην τεχνική εκπαίδευση είναι ένα στοίχημα που δεν πρέπει να
χάσουμε. Είναι ένα σύνθετο ζήτημα, με οικονομικές, κοινωνικές και εκπαιδευτικές διαστάσεις.
Απαιτείται σύστημα αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων και δικαιωμάτων, με αυστηρές και
αξιοκρατικές διαδικασίες, συνεργασία εκπαιδευτικών και ελεύθερων επαγγελματιών μέσα στο
σχολείο, συνδυασμός της τεχνικής εξειδίκευσης με τη μαθητεία. Αυτό σημαίνει κίνητρα για
συνεργασία με τις επιχειρήσεις από το πρώτο έτος, ορθολογική φορολογική πολιτική για τους
επαγγελματίες, νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα σωματεία και ευρεία εκστρατεία ενημέρωσης των
νέων ανθρώπων και των γονέων τους, για τις ευκαιρίες της αγοράς εργασίας. Στην τεχνική
εκπαίδευση, η μεταρρύθμιση αφορά συνεργασίες πολλών υπουργείων και εμπλοκή του ιδιωτικού
τομέα. Η ροή σπουδαστών από δεκάδες σχολές, οι οποίες δεν προσφέρουν ούτε ακαδημαϊκή
γνώση ούτε επαγγελματικό μέλλον, προς τον κόσμο των τεχνικών επαγγελμάτων, θα αλλάξει τα
δεδομένα στην οικονομία και θα δώσει επαγγελματικό μέλλον σε εκατοντάδες χιλιάδες νέους.
Ταυτόχρονα, πρέπει ως πολιτεία και πανεπιστημιακή κοινότητα, να συμφωνήσουμε στο τι
σημαίνει πανεπιστήμιο και τι οφείλει αυτό να προσφέρει στους νέους και στη χώρα. Στο
πανεπιστήμιο συνυπάρχουν και συνεργάζονται διαφορετικές επιστήμες.
AmCham GR – White Paper 2022 54
Επιτροπή Εκπαίδευσης-Καινοτομίας-Επιχειρηματικότητας