Page 65 - AmChamGR Committees | 2023 Whitepapers
P. 65
• Προβλέπεται η σύσταση εθνικού φορέα προαγωγής έμφυλης ισορροπίας.
• Η προσαρμογή των εθνικών δικαίων προβλέπεται να λάβει χώρα μέχρι 28/11/2024, ενώ η
προθεσμία συμμόρφωσης των υπόχρεων λήγει στις 30/6/2026.
Επιπλέον των ανωτέρω, υφίσταται υπό επεξεργασία πρόταση οδηγίας για τη θέσπιση
υποχρεωτικής δέουσας επιμέλειας για παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και των
ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε όλη την αλυσίδα αξίας.
Η πρόταση περιλαμβάνει τη σύσταση εθνικής αρχής που θα επιβλέπει και θα επιβάλλει κυρώσεις,
το δικαίωμα τρίτων, ζημιούμενων να αιτούνται αποζημίωση για τη ζημιογόνο επιχειρηματική
δραστηριότητα. Η υποχρέωση στη δέουσα επιμέλεια καταλαμβάνει τόσο τα νομικά πρόσωπα, όσο
και τα φυσικά πρόσωπα που τις διοικούν. Αφορά σε περίπου 13.000 εταιρείες εντός Ε.Ε., καθώς
και άλλες περίπου 4.000 που εδρεύουν εκτός Ε.Ε., αλλά έχουν Ευρωπαϊκές θυγατρικές με τζίρο
άνω των 150 εκ. Ευρώ.
Η πρόταση προκαλεί σημαντικές αντιδράσεις από οικονομικούς φορείς, κράτη – μέλη και πολιτικές
ομάδες εντός του Ευρωκοινοβουλίου.
Τα κύρια σχόλια είναι τα εξής:
• Δε μπορεί να υπάρξει έλεγχος από όλες τις εταιρείες σε όλη την αλυσίδα αξίας.
• Οι υποχρεώσεις που προβλέπονται είναι δυσβάστακτες για τις εταιρείες και θα επιφέρουν
(επιπλέον) οικονομικό μαρασμό στην Ευρωπαϊκή επιχειρηματικότητα.
• Οι προτεινόμενες διατάξεις για την «αστική» ευθύνη των εταιρειών χρήζουν σημαντικής
περαιτέρω εξειδίκευσης.
ΟΦΕΛΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Ως προς το πρώτο ως άνω ερώτημα, είναι, βέβαια, εξαιρετικά πρώιμο σε αυτό το αρχικό στάδιο
εφαρμογής του νέου Νόμου, να κριθεί η ορθότητα της επιλογής του Έλληνα νομοθέτη να
προσδώσει χαρακτήρα αναγκαστικού δικαίου σε πληθώρα διατάξεων εταιρικής διακυβέρνησης,
κατ’ απόκλιση από την πάγια ευρωπαϊκή πρακτική. Πάντως, δεν πρέπει να παραβλεφθεί το
γεγονός ότι η αντίστοιχη θέσπιση αναγκαστικού δικαίου διατάξεων εταιρικής διακυβέρνησης σε
πιστωτικά ιδρύματα, μετά από την χρηματοπιστωτική κρίση του 2008-2009, βελτίωσε αναμφίβολα
την ποιότητα εταιρικής διακυβέρνησης και συνακόλουθα τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα,
καθώς και την εν γένει εμπιστοσύνη στο χρηματοπιστωτικό σύστημα την περίοδο μετά τη
χρηματοπιστωτική κρίση.
Αναφορικά με το δεύτερο ερώτημα και ιδίως όσον αφορά στα οφέλη, ενόψει των επίκαιρων και
όλο και περισσότερο εναργών συζητήσεων περί βιώσιμης ανάπτυξης μέσα από την υιοθέτηση και
εφαρμογή βέλτιστων πρακτικών, έχουν περισσότερες πιθανότητες να είναι πιο ανθεκτικές, να
έχουν καλύτερες προοπτικές, να έχουν φθηνότερη πρόσβαση στα κεφάλαια, να δημιουργούν
AmCham GR – White Paper 2023 65
Επιτροπή Εταιρικής Διακυβέρνησης