Page 63 - AmChamGR Committees | 2023 Whitepapers
P. 63
συμμετοχής στα εταιρικά γεγονότα και κυρίως της άσκησης των δικαιωμάτων ψήφου,
μετόχων που τηρούν της μετοχές τους σε συλλογικούς λογαριασμούς (omnibus accounts),
μέσω αλυσίδας διαμεσολαβητών, πλαίσιο το οποίο συνδέεται και συμπληρώνει τις
ρυθμίσεις εταιρικής διακυβέρνησης περί της θέσπισης μηχανισμών επικοινωνίας με τους
μετόχους, ώστε να διευκολύνεται η άσκηση των δικαιωμάτων τους και ο ενεργός διάλογος
με αυτούς (shareholder engagement).
Για να δοθεί μία ποσοτική διάσταση για το έργο προσαρμογής, κατ' εκτίμηση μία εισηγμένη που
ήδη εφάρμοζε όλες τις προηγούμενες νομοθεσίες για την εταιρική διακυβέρνηση, κάλυπτε την
17/7/2020 που δημοσιεύθηκε ο νέος Νόμος, περίπου το 1/3 των υποχρεώσεων του νέου νόμου
άρα έπρεπε να καλύψει τα πρόσθετα 2/3 δηλαδή περίπου 70 υποχρεώσεις.
Όσον αφορά δε τη συμμόρφωση με τις ειδικές πρακτικές μόνο του νέου Ελληνικού Κώδικα
Εταιρικής Διακυβέρνησης και εφόσον η εισηγμένη εταιρεία προσαρμοζόταν πλήρως και με τον νέο
Νόμο για την εταιρική διακυβέρνηση, η συμμόρφωση θα ήταν περίπου της τάξης του 80%.
Συνεπώς, ακόμη και για μία εταιρεία με καλό επίπεδο συμμόρφωσης πριν το νέο πλαίσιο εταιρικής
διακυβέρνησης, απαιτήθηκε σε επίπεδο σχεδιασμού να οργανώσει και υλοποιήσει πολλές
ενέργειες συμμόρφωσης και γενικότερες δράσεις μετασχηματισμού του τρόπου οργάνωσης και
λειτουργίας της. Τούτο δε εν μέσω της περιόδου της υγειονομικής κρίσης, λόγω της έξαρσης του
Covid-19. Το μεγαλύτερο, βέβαια, στοίχημα της ελληνικής εισηγμένης εταιρείας είναι να
ενσωματώσει τον παραπάνω σχεδιασμό της συμμόρφωσής της με τις επιμέρους νέες ρυθμίσεις
στην καθημερινή της λειτουργία, αποφεύγοντας την «περιγραφικού τύπου» εφαρμογή τους και
επίσης, το υψηλότερο διοικητικό κόστος και την εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων.
Για να εξετάσουμε εάν έχουμε υπερρύθμιση ή όχι μέσα από το ισχύον πλέον πλαίσιο εταιρικής
διακυβέρνησης, θα πρέπει να λάβουμε ένα αξιόλογο συγκρίσιμο δείγμα από τις υπόλοιπες χώρες.
Κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης μπορεί να θεσπίζονται με διατάξεις νόμων, κανονισμών, ως
προϋποθέσεις εισαγωγής σε ρυθμιζόμενη αγορά, ή ως κανόνες αυτορρύθμισης από τον ίδιον τον
εκδότη. Παράλληλα, στις περισσότερες έννομες τάξεις υπάρχουν κώδικες εταιρικής
διακυβέρνησης, οι οποίοι περιέχουν ειδικότερες οργανωτικές ρυθμίσεις για τη βέλτιστη
λειτουργία της εταιρείας. Μέχρι σήμερα, λειτουργούν τα εξής δύο βασικά μοντέλα εταιρικής
διακυβέρνησης: το αμερικανικό, που βασίζεται στον υποχρεωτικό χαρακτήρα των διατάξεων
εταιρικής διακυβέρνησης και το βρετανικό, που βασίζεται στην αυτορρύθμιση, ήτοι στην εκούσια
συμμόρφωση, χωρίς να υπάρχει υποχρέωση εφαρμογής συγκεκριμένων κανόνων. Εν προκειμένω,
θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς ότι ο Έλληνας νομοθέτης επιχειρεί να εισάγει ένα τρίτο
μοντέλο, το οποίο συνδυάζει αφενός διατάξεις εταιρικής διακυβέρνησης υποχρεωτικού
χαρακτήρα (Ν. 4706/2020 και αποφάσεις της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς) και αφετέρου την
αυτορρύθμιση, μέσω της υιοθέτησης βέλτιστων πρακτικών του νέου Ελληνικού Κώδικα Εταιρικής
Διακυβέρνησης, που διέπονται από την αρχή «Συμμόρφωση ή Εξήγηση» (“Comply or Explain”).
Δύο από τα κυριότερα ερωτήματα που τίθενται και αναμένεται να απαντηθούν μέσα από την
εφαρμογή του νέου πλαισίου είναι αφενός εάν θα λειτουργήσει εποικοδομητικά για την ελληνική
AmCham GR – White Paper 2023 63
Επιτροπή Εταιρικής Διακυβέρνησης