Page 43 - AmChamGR Committees | 2023 Whitepapers
P. 43
πρέπει ως πολιτεία και πανεπιστημιακή κοινότητα, να συμφωνήσουμε στο τι σημαίνει
πανεπιστήμιο και τι οφείλει αυτό να προσφέρει στους νέους και στη χώρα. Στο πανεπιστήμιο
συνυπάρχουν και συνεργάζονται διαφορετικές επιστήμες.
Τα θαρραλέα βήματα του νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση που αφορούν σταθμισμένη βάση
εισαγωγής και τον εξορθολογισμό του χάρτη των ΑΕΙ, ήταν αναγκαία και σημαντικά, αναμένεται
όμως το συνολικό θεσμικό πλαίσιο που θα αλλάζει το μοντέλο διοίκησής των ΑΕΙ και θα συναρτά
τη χρηματοδότησή τους από το Ταμείο Ανάκαμψης, με τους στόχους που θα θέτει η πολιτεία.
Οι μεταρρυθμίσεις στα πανεπιστήμια και στην τεχνική εκπαίδευση είναι μεταρρυθμίσεις που
συνδέονται άμεσα μεταξύ τους, για τις οποίες υπάρχουν εδώ και χρόνια ολοκληρωμένες και
συμφωνημένες προτάσεις, με τη συμμετοχή εμπειρογνωμόνων του ΟΟΣΑ και, ταυτόχρονα,
υπάρχει η μοναδική δυνατότητα χρηματοδότησής τους από το Ταμείο Ανάκαμψης. Είναι
εξαιρετικά αισιόδοξο ότι έχουν συμπεριληφθεί ΑΕΙ και τεχνική εκπαίδευση στην ελληνική πρόταση.
Απαιτούνται γρήγορες μεταρρυθμίσεις. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές γίνονται και πρέπει να γίνουν
τώρα, με τις όποιες δυσκολίες, λαμβανομένων ιδιαίτερα υπόψη των ραγδαίων εξελίξεων σε
παγκόσμιο επίπεδο.
Η σημερινή κατάσταση στο ελληνικό εκπαιδευτικό και επιχειρηματικό σύστημα παρουσιάζει μια
σειρά από μειονεκτήματα, όπως:
1. Ένα οικοσύστημα το οποίο προσφέρει περιορισμένες επαγγελματικές επιλογές υψηλής
αξίας, που αδυνατούν να συγκρατήσουν το Brain Drain ή να πυροδοτήσουν σημαντικής
κλίμακας Brain (Re)Gain.
2. Οι Startups και οι πολυεθνικές δυσκολεύονται/καθυστερούν να στελεχώσουν θέσεις
υψηλής προστιθέμενης αξίας καθώς η προσφορά εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού
είναι περιορισμένη (π.χ. data engineers). Το φαινόμενο είναι ιδιαίτερα έντονο σε νέες
επενδύσεις και γρήγορα αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις, όπου η στελέχωση ξεκινά με
έμπειρο προσωπικό.
3. Οι νέοι απόφοιτοι στην πρώτη τους επαφή με την αγορά εργασίας παρουσιάζουν
σημαντικά ελλείματα, όπως στην κριτική και συνδυαστική σκέψη, την ικανότητα ομαδικής
εργασίας και δημιουργικής συνεργασίας, την αντίληψη του πραγματικού επιπέδου των
ικανοτήτων και δεξιοτήτων τους, την ικανότητα υλοποίησης μεγάλων απαιτητικών projects,
τη γνώση της αγοράς εργασίας και των δομών του εργασιακού περιβάλλοντος, τη σφαιρική
αντίληψη της παγκόσμιας πραγματικότητας, το εύρος γενικών γνώσεων.
4. Παρουσιάζεται σημαντική αναντιστοιχία δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας που αποτελεί
σημαντικό πρόβλημα για την οικονομία, καθώς οδηγεί σε αναποτελεσματική αξιοποίηση
του εργατικού δυναμικού, μειώνοντας παραγωγικότητα και αναπτυξιακό δυναμικό.
5. Οι περισσότεροι απόφοιτοι Λυκείου δεν έχουν εμπειρία στη χρήση νέων τεχνολογικών
εργαλείων χρήσης, όπως σε λογισμικό που χρησιμοποιείται ευρέως και καθημερινά από
εταιρείες και ακαδημαϊκά ιδρύματα (όπως το Word, Excel, Power Point) και αδυνατούν να
συνδέσουν τις ακαδημαϊκές γνώσεις τους με πρακτικές ικανότητες.
AmCham GR – White Paper 2023 43
Επιτροπή Εκπαίδευσης-Καινοτομίας-Επιχειρηματικότητας