Page 132 - AmChamGR Committees | 2023 Whitepapers
P. 132

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

            O φαρμακευτικός κλάδος αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της εθνικής μας οικονομίας
            με πολύ σημαντικό οικονομικό αποτύπωμα και τεράστιες αναπτυξιακές δυνατότητες.

            Ωστόσο,  η  χώρα  μας  δεν  έχει  αξιοποιήσει  μέχρι  στιγμής  τη  δυναμική  αυτού  του  κλάδου  και
            αντίστοιχα, δεν έχει επωφεληθεί όσο θα μπορούσε τόσο στο πεδίο της ταχείας πρόσβασης των
            πολιτών στις πλέον εξελιγμένες θεραπείες όσο και στο πεδίο της οικονομικής ανάπτυξης που θα

            προκύψει από μια σαφή στρατηγική στήριξης και επαρκούς χρηματοδότησης της φαρμακευτικής
            καινοτομίας.

            Η αύξηση της χρηματοδότησης της φαρμακευτικής δαπάνης με οδηγό τις πραγματικές ανάγκες των
            ασθενών  παραμένει  ζητούμενο,  όπως  και  η  διόρθωση  των  στρεβλώσεων  και  η  ανάπτυξη  του
            κλάδου.  Στις  κρίσιμες  και  άμεσα  αναγκαίες  προτάσεις  περιλαμβάνονται  -πέραν  της  αύξησης
            χρηματοδότησης με βάση τις πραγματικές ανάγκες των ασθενών- η λήψη μέτρων για την άμεση
            και δραστική μείωση των υποχρεωτικών επιστροφών, οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, ο έλεγχος
            της  ζήτησης,  η  ταχύτερη  πρόσβαση  των  ασθενών  στις  νέες  θεραπείες,  τα  θεραπευτικά
            πρωτόκολλα,  η  επέκταση  της  ηλεκτρονικής  συνταγογράφησης  και  η  ψηφιοποίηση  του

            συστήματος.


            ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ-ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

            Η κατάσταση στη φαρμακευτική αγορά έχει επιδεινωθεί δραματικά -ειδικά για τη φαρμακευτική
            καινοτομία- μετά την εφαρμογή της ανακατανομής της φαρμακευτικής δαπάνης τον Οκτώβριο του
            2022 (ΚΥΑ Γ.Π.Οικ. 60799/2022, ΦΕΚ 5566/Β/31.10.2022). Συγκεκριμένα, η κατάσταση όπως έχει
            διαμορφωθεί σήμερα δεν είναι πλέον βιώσιμη για τις καινοτόμες φαρμακευτικές εταιρίες, καθώς
            οι  υποχρεωτικές  επιστροφές  αγγίζουν  το  70%  (βλ.  νοσοκομειακό  κανάλι).  Ειδικά,  στο
            νοσοκομειακό  κανάλι  υπάρχουν  επιπρόσθετες  στρεβλώσεις  που  επιδεινώνουν  ακόμα

            περισσότερο μια ήδη κακή κατάσταση.

            Επιπρόσθετα,  η    Ελλάδα  συνεχίζει  να  παρουσιάζει  σημαντική  υστέρηση  στη  δημόσια
            φαρμακευτική  δαπάνη  σε  σχέση  με  το  μέσο  όρο  της  ΕΕ,  καθώς  η  κατά  κεφαλήν  δημόσια
            φαρμακευτική δαπάνη το 2020 στην Ελλάδα (243 €) ήταν πολύ κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ (321
            €). Η σύγκλιση με την Ευρώπη θα καθίσταται μάλιστα δυσκολότερη, καθώς η φαρμακευτική αγορά
            το 2024 αναμένεται να αυξηθεί περισσότερο από 4% παγκοσμίως με την ανάπτυξη σε κάποιες
                                                                                       18
            ειδικές κατηγορίες φαρμάκων όπως τα ογκολογικά να αναμένεται στο 16%.
            Μάλιστα, λόγω της χρηματοδοτικής υστέρησης και των υπέρογκων υποχρεωτικών επιστροφών, το
            2022 η φαρμακευτική βιομηχανία κατέληξε να είναι μεγαλύτερος χρηματοδότης της συνολικής
                                                                                                      19
            φαρμακευτικής δαπάνης από το κράτος, με 46% έναντι 43% (και 11% συμμετοχή ασθενών).


            18  Βλ. IQVIA, The Global Use of Medicines 2023-2027
            19  Βλ. Η Φαρμακευτική Αγορά στην Ελλάδα, Γεγονότα και Στοιχεία 2022, ΣΦΕΕ & ΙΟΒΕ, 2023.


            AmCham GR – White Paper 2023                                                             132

            Επιτροπή Φαρμακευτικών Εταιριών
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137