Page 134 - AmChamGR Committees | 2023 Whitepapers
P. 134

δημόσιας  φαρμακευτικής  δαπάνης  αποτελεί  βήμα  προς  τη  σωστή  κατεύθυνση.  Ωστόσο,
            απαιτούνται πρόσθετες πρωτοβουλίες, προκειμένου η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη να φτάσει
            τον αντίστοιχο Ευρωπαϊκό μέσο όρο.

            Πέραν της επαρκούς χρηματοδότησης, εξίσου σημαντικό για τη βιωσιμότητα του συστήματος είναι
            να  ληφθούν  μέτρα  για  την  άμεση  μείωση  των  υποχρεωτικών  επιστροφών,  με  στόχο  αυτές  να
            εξαλειφθούν έως το τέλος της τρέχουσας κυβερνητικής θητείας. Γεγονός είναι ότι η φαρμακευτική
            πολιτική  των  τελευταίων  ετών  είχε  ως  αποτέλεσμα  να  αυξήσει  δραματικά  το  σύνολο  των
            υποχρεωτικών επιστροφών που επιβαρύνουν δυσανάλογα την καινοτόμο φαρμακοβιομηχανία,
            ενώ  μέρους  του  clawback  (που  από  προσωρινό  μέτρο  της  οικονομικής  κρίσης  εξελίχθηκε  σε

            μόνιμο) «μεταμφιέστηκε» σε rebate και εκπτώσεις.

            Στο  πλαίσιο  αυτό  και  για  την  αύξηση  της  δικαιοσύνης  και  της  βιωσιμότητας  της  αγοράς  του
            φαρμάκου προτείνεται η εξής δέσμη μέτρων:

                •  Ενίσχυση του νοσοκομειακού προϋπολογισμού με 50 εκατ. για το 2023.
                •  Η αύξηση του φαρμακευτικού προϋπολογισμού για  το 2024 με βάση τον ρυθμό αύξησης
                    του  ΑΕΠ,  όπως  προβλέπεται  από  τη  νομοθεσία,  ώστε  να  μειωθούν  οι  δημοσιονομικές
                    επισφάλειες  για  την  είσπραξή  των  αυτόματων  επιστροφών  και  να  διευκολυνθεί  η

                    πρόσβαση  ασθενών  σε  νέες  και  αναγκαίες  θεραπείες  για  τις  ακάλυπτες  υγειονομικές
                    ανάγκες των ασθενών.
                •  Το  προβλεπόμενο  νομοθετημένο  ποσό  του  RRF  για  το  2023  (150  εκατ.  Ευρώ)  να
                    εκταμιευθεί  όπως  έχει  προβλεφθεί.  Προτείνεται  η  εκταμίευση  να  εξαρτάται  από  την
                    επίτευξη  των  στόχων  μείωσης  του  συνόλου  των  υποχρεωτικών  επιστροφών  (όχι
                    αποκλειστικά  του  clawback)  για  τη  συνολική  φαρμακευτική  αγορά.  Αντιστοίχως,
                    προτείνεται να υπάρξει η ίδια ρύθμιση για το 2024 (300 εκατ. Ευρώ). Εξίσου σημαντικό
                    είναι να υπάρχει επαναπροσδιορισμός της κατανομής του διαθέσιμου προϋπολογισμού
                    υπέρ  των  καναλιών  όπου  υπάρχει  η  μεγαλύτερη  επιβάρυνση  από  τις  υποχρεωτικές

                    επιστροφές  (νοσοκομειακό  κανάλι  και  ΕΟΠΥΥ)  για  τα  έτη  2023,  2024,  2025.  Ακόμη,  θα
                    πρέπει να υπάρχει μια σαφής πρόβλεψη συνέχισης της αντίστοιχης χρηματοδότησης και
                    μετά το τέλος της περιόδου του RRF.
                •  Να  εξασφαλιστεί  μέρος  της  χρηματοδότησης  της  φαρμακευτικής  περίθαλψης  των
                    ανασφάλιστων (ετήσιο εκτιμώμενο ποσό 320 εκατ. Ευρώ) από χρηματοδοτικούς πόρους
                    του Υπουργείου Εργασίας ή άλλους Ευρωπαϊκούς πόρους, ώστε η όποια χρηματοδότηση
                    να  μην  καλύπτεται  αποκλειστικά  από  τις  φαρμακευτικές  επιχειρήσεις  μέσω  των
                    υποχρεωτικών επιστροφών.

                •  Κάλυψη της προστατευτικής πολιτικής για τη μερική ή ολική απαλλαγή από το clawback
                    για  τα  φάρμακα  κάτω  των  30  ευρώ  με  ανάλογους  χρηματοδοτικούς  πόρους  –  η
                    εκτιμώμενη σχετική δαπάνη για το 2022 ανέρχεται σε 80 εκατ. Ευρώ και αναμένεται να
                    αυξάνεται ετησίως.
                •  Ενοποίηση του προϋπολογισμού για τη φαρμακευτική δαπάνη. Η σημερινή διάκριση του
                    προϋπολογισμού σε τρία κανάλια διανομής (φάρμακα κοινότητας, φάρμακα Ν. 3816 και


            AmCham GR – White Paper 2023                                                             134

            Επιτροπή Φαρμακευτικών Εταιριών
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139