Page 126 - AmChamGR Committees | 2023 Whitepapers
P. 126

ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ

            Με την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών, που σχετίζονται με την πανδημία στις περισσότερες
            χώρες του κόσμου, εκτός από την Κίνα, που υπήρξε μια σημαντική αγορά τροφοδοσίας τουρισμού
            εκτός εποχής για την Ευρώπη και την Ελλάδα, τα ταξίδια επανήλθαν ενισχυμένα το 2022. Η αγορά
            των ταξιδιών από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη ενισχύθηκε έντονα, με εξαίρεση τους κλάδους ταξιδιών
            κινήτρων και συνεδριακού τουρισμού, οι οποίοι τροφοδοτήθηκαν κυρίως από την εγχώρια αγορά
            και είχαν περισσότερο υβριδικό χαρακτήρα. Οι άνευ προηγουμένου 14 καθημερινές απευθείας

            πτήσεις  από  τις  ΗΠΑ  και  τον  Καναδά,  η  ισχυρή  ανάκαμψη  του  κλάδου  της  κρουαζιέρας  και  η
            σημαντική αύξηση του «home porting» στον Πειραιά αύξησαν το 2022 τις αφίξεις από τις ΗΠΑ
            κοντά στο 1 εκατομμύριο ταξιδιώτες, δηλαδή ελαφρώς λιγότερο από το 1,1 εκατομμύριο του έτους
            ρεκόρ  του  2019.  Ωστόσο,  η  αύξηση  της  μέσης  τιμής  δωματίου  και  οι  μεγαλύτερης  διάρκειας
            διαμονές σε ξενοδοχεία συνέβαλαν στην παραγωγή υψηλότερων εσόδων από το 2019 από αυτό
            το συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς.

            Παρά τους αρχικούς φόβους ότι οι επιπτώσεις του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία και ο
            αυξανόμενος πληθωρισμός θα επηρέαζαν αρνητικά την ευρωπαϊκή αγορά, επανήλθε ισχυρή και
            στο πλαίσιο του 1εκ. αφίξεων του 2019. Ωστόσο, η ρωσική αγορά μειώθηκε στις 35 χιλιάδες από
            552  χιλιάδες  και,  όπως  είναι  ευνόητο,  ορισμένες  από  τις  αγορές  της  Ανατολικής  Ευρώπης

            σημείωσαν επίσης κάποια μείωση. Ως αποτέλεσμα, οι ευρωπαϊκές αφίξεις του 2022 έφτασαν το
            10%  των  αντίστοιχων  του  2019,  αλλά  δεδομένου  ότι  η  μείωση  προήλθε  κυρίως  από  τους
            χειμερινούς  και  ενδιάμεσους  μήνες,  αντισταθμίστηκε  από  την  έντονη  πληρότητα  της  υψηλής
            περιόδου (Μάιος έως τον Σεπτέμβριο) και μια σημαντική αύξηση της ADR. Στην πραγματικότητα,
            τα αποτελέσματα των εσόδων πλησίασαν πολύ τα επίπεδα ρεκόρ του 2019.

            Η αγορά βραχυπρόθεσμων ενοικιάσεων επανήλθε επίσης ισχυρή με την Αθήνα, τη Μύκονο και τη
            Σαντορίνη να  πρωταγωνιστούν με έσοδα που έφτασαν το 1,3 εκατ., ελαφρώς λιγότερα από το
            2019. Ο αριθμός των διαθέσιμων μονάδων παρέμεινε στο σύνολο των 134000, όσο και το 2019,
            υποδηλώνοντας μεγάλη ζήτηση σε αυτόν τον τομέα.


            Δυστυχώς, το 2022 ήταν επίσης μια χρονιά αυξανόμενου πληθωρισμού, με αυξημένα επιτόκια και
            κόστος  εργασίας,  λόγω  ελλείψεων  εργατικού  δυναμικού  και  λόγω  υψηλότερου  ενεργειακού
            κόστους, σχετιζόμενου με τον πόλεμο στην Ουκρανία. Αυτοί οι παράγοντες μείωσαν τα περιθώρια
            κερδοφορίας  σε  σημείο  που  ορισμένα  ξενοδοχεία  και  επιχειρήσεις  του  τουριστικού    κλάδoυ
            αντιμετώπισαν σημαντικές οικονομικές δυσκολίες κατά την προσπάθειά τους να ξεπεράσουν το
            υψηλό κόστος, παρά την έντονη καλοκαιρινή περίοδο.

            Στην έκθεσή μας στη Λευκή Βίβλο για το 2021, προτείναμε την εντατικοποίηση των προσπαθειών
            για  την  αύξηση  των  απευθείας  πτήσεων  από  τη  Βόρεια  Αμερική  και  του  αριθμού  των  πλοίων

            «home porting» στον Πειραιά, καθώς και για την επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας πέραν
            της υψηλής περιόδου ζήτησης. Και οι δύο αυτοί τομείς παρουσίασαν σημαντικές αυξήσεις, λόγω
            των προσπαθειών τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα. Ως αποτέλεσμα, η εισερχόμενη
            αγορά της Βόρειας Αμερικής για την Ελλάδα είχε τεράστια ανάκαμψη, όπως και η ανάπτυξη της

            AmCham GR – White Paper 2023                                                              126
            Επιτροπή Τουρισμού
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131