Page 121 - AmChamGR Committees | 2023 Whitepapers
P. 121
εμπειρία εφαρμογής του νομοθετικού πλαισίου που θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 2017 (Ν.
4481/2017) για την πάταξη της διαδικτυακής πειρατείας -αν και βελτιωμένη- παραμένει αδύναμη.
Το Ευρωπαϊκό Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας (EUIPO) ενημέρωσε πρόσφατα, μέσω σχετικής
αναφοράς του[ONLINE COPYRIGHT INFRINGEMENT IN THE EUROPEAN UNION FILMS, MUSIC,
PUBLICATIONS, SOFTWARE AND TV (2017-2022), TRENDS IN DIGITAL COPYRIGHT INFRINGEMENT
IN THE EUROPEAN UNION], τα στοιχεία του σχετικά με την Διαδικτυακή Πειρατεία ταινιών,
μουσικής, εκδόσεων, λογισμικού και τηλεόρασης στην Ε.Ε., για την περίοδο 2017-2022.
Η Ελλάδα για μια ακόμα φορά, αποδεικνύεται στην σχετική αναφορά πρωταγωνίστρια
σημειώνοντας ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά πειρατείας, με τα τηλεοπτικά προγράμματα να
πλήττονται περισσότερο από κάθε άλλο τομέα. Απογοητευτικά είναι και τα ελληνικά στατιστικά
στοιχεία που αναφέρονται στην διαδικτυακή πειρατεία κινηματογραφικών έργων. Το 2022, η
Ελλάδα φαίνεται να κατέχει την τρίτη θέση στην ΕΕ (μετά την Κύπρο και την Κροατία) σε μέσο όρο
πρόσβασης σε κινηματογραφικά έργα ανατρέχοντας σε πειρατικούς ιστότοπους. Προκύπτει δε ότι
η πειρατεία κινηματογραφικών έργων στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων
πραγματοποιείται μέσω υπηρεσιών streaming.
Βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου επήλθε με τον Ν. 4708/2020 όταν θεσπίστηκε διαδικασία για
την περίπτωση κατά την οποία απόφαση της Επιτροπής για τη Διαδικτυακή Προσβολή της
Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΕΔΠΠΙ) καταστρατηγείται και επαναλαμβάνεται η προσβολή έργων
πνευματικής ιδιοκτησίας. Παρότι το νομικό πλαίσιο ενισχύθηκε όμως, έως σήμερα οι αποφάσεις
για τα προστατευόμενα έργα πνευματικής ιδιοκτησίας και δη τα οπτικοακουστικά έργα
παραμένουν στατικές και όχι δυναμικές, όπως απαιτεί η φύση του διαδικτύου, ενώ η καθυστέρηση
στην έκδοση αποφάσεων από την αρμόδια αρχή καθιστά τις αποφάσεις αυτές αναποτελεσματικές.
Περαιτέρω, και νέες ρυθμίσεις για την καταπολέμηση άλλου τύπου διαδικτυακής πειρατείας, για
την προστασία των κατόχων προστατευόμενων δικαιωμάτων ειδικά για γεγονότα εθνικής ή
διεθνούς τηλεθέασης που πρόκειται να μεταδοθούν ταυτόχρονα με τη διενέργειά τους, ιδίως
ζωντανές μεταδόσεις πολιτιστικών ή αθλητικών γεγονότων (live events), σε περιπτώσεις που
επίκειται μεγάλης κλίμακας προσβολή αυτών μέσω του διαδικτύου, θεσπίστηκαν με τους Νόμους
4761/2020 και 4821/2021, με τους οποίους προβλέφθηκε ειδική διαδικασία άμεσης λήψης
προληπτικών μέτρων κατά πειρατικών κόμβων (portals και ULRs). Η επέκταση της ίδιας fast track
(“live blocking”) διαδικασίας και στα οπτικοακουστικά έργα υψηλής και ακριβόχρονης θέασης
(time sensitive) είναι απαραίτητη.
Διαδικασία μεταφοράς στο ελληνικό δίκαιο των Ευρωπαϊκών Οδηγιών για τα πνευματικά
δικαιώματα και άλλες πρωτοβουλίες για την πάταξη του παράνομου εμπορίου.
Η διαδικασία μεταφοράς των Ευρωπαϊκών Οδηγιών 2019/790 και 2019/789 για τα πνευματικά
δικαιώματα στην Ενιαία Ψηφιακή αγορά ολοκληρώθηκε επιτυχώς τον Νοέμβριο του 2022 με την
ψήφιση του Νόμου 4996/2022. Ο νέος νόμος προστίθεται στις ενέργειες της Ελλάδας προς την
κατεύθυνση αυξημένης προστασίας των δικαιούχων πνευματικής ιδιοκτησίας και χρονικώς
συνάδει με την ανάπτυξη των οπτικοακουστικών παραγωγών που συντελείται σήμερα στην χώρα.
AmCham GR – White Paper 2023 121
Επιτροπή Προστασίας Διανοητικής Ιδιοκτησίας
AmCham GR – White Paper 2023
Επιτροπή Προστασίας Διανοητικής Ιδιοκτησίας