Page 121 - AmChamGR Committees | 2023 Whitepapers
P. 121

εμπειρία  εφαρμογής  του  νομοθετικού  πλαισίου  που  θεσπίστηκε  για  πρώτη  φορά  το  2017  (Ν.
            4481/2017) για την πάταξη της διαδικτυακής πειρατείας -αν και βελτιωμένη- παραμένει αδύναμη.

            Το  Ευρωπαϊκό  Γραφείο Διανοητικής  Ιδιοκτησίας  (EUIPO)  ενημέρωσε  πρόσφατα,  μέσω  σχετικής
            αναφοράς  του[ONLINE  COPYRIGHT  INFRINGEMENT  IN  THE  EUROPEAN  UNION  FILMS,  MUSIC,
            PUBLICATIONS, SOFTWARE AND TV (2017-2022), TRENDS IN DIGITAL COPYRIGHT INFRINGEMENT
            IN  THE  EUROPEAN  UNION],  τα  στοιχεία  του  σχετικά  με  την  Διαδικτυακή  Πειρατεία  ταινιών,
            μουσικής, εκδόσεων, λογισμικού και τηλεόρασης στην Ε.Ε., για την περίοδο 2017-2022.


            Η  Ελλάδα  για  μια  ακόμα  φορά,  αποδεικνύεται  στην  σχετική  αναφορά  πρωταγωνίστρια
            σημειώνοντας  ιδιαίτερα  υψηλά  ποσοστά  πειρατείας,  με  τα  τηλεοπτικά  προγράμματα  να
            πλήττονται περισσότερο από κάθε άλλο τομέα. Απογοητευτικά είναι και τα ελληνικά στατιστικά
            στοιχεία  που  αναφέρονται  στην  διαδικτυακή  πειρατεία  κινηματογραφικών  έργων.  Το  2022,  η
            Ελλάδα φαίνεται να κατέχει την τρίτη θέση στην ΕΕ (μετά την Κύπρο και την Κροατία) σε μέσο όρο
            πρόσβασης σε κινηματογραφικά έργα ανατρέχοντας σε πειρατικούς ιστότοπους. Προκύπτει δε ότι
            η  πειρατεία  κινηματογραφικών  έργων  στην  συντριπτική  πλειοψηφία  των  περιπτώσεων
            πραγματοποιείται μέσω υπηρεσιών streaming.


            Βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου επήλθε με τον Ν. 4708/2020 όταν θεσπίστηκε διαδικασία για
            την  περίπτωση  κατά  την  οποία  απόφαση  της  Επιτροπής  για  τη  Διαδικτυακή  Προσβολή  της
            Πνευματικής  Ιδιοκτησίας  (ΕΔΠΠΙ)  καταστρατηγείται  και  επαναλαμβάνεται  η  προσβολή  έργων
            πνευματικής ιδιοκτησίας. Παρότι το νομικό πλαίσιο ενισχύθηκε όμως, έως σήμερα οι αποφάσεις
            για  τα  προστατευόμενα  έργα  πνευματικής  ιδιοκτησίας  και  δη  τα  οπτικοακουστικά  έργα
            παραμένουν στατικές και όχι δυναμικές, όπως απαιτεί η φύση του διαδικτύου, ενώ η καθυστέρηση
            στην έκδοση αποφάσεων από την αρμόδια αρχή καθιστά τις αποφάσεις αυτές αναποτελεσματικές.
            Περαιτέρω, και νέες ρυθμίσεις για την καταπολέμηση άλλου τύπου διαδικτυακής πειρατείας, για
            την  προστασία  των  κατόχων  προστατευόμενων  δικαιωμάτων  ειδικά  για  γεγονότα  εθνικής  ή
            διεθνούς  τηλεθέασης  που  πρόκειται  να  μεταδοθούν  ταυτόχρονα  με  τη  διενέργειά  τους,  ιδίως

            ζωντανές  μεταδόσεις  πολιτιστικών  ή  αθλητικών  γεγονότων  (live  events),  σε  περιπτώσεις  που
            επίκειται μεγάλης κλίμακας προσβολή αυτών μέσω του διαδικτύου, θεσπίστηκαν με τους Νόμους
            4761/2020  και  4821/2021,  με  τους  οποίους  προβλέφθηκε  ειδική  διαδικασία  άμεσης  λήψης
            προληπτικών μέτρων κατά πειρατικών κόμβων (portals και ULRs). Η  επέκταση της ίδιας fast track
            (“live  blocking”)  διαδικασίας  και  στα  οπτικοακουστικά  έργα  υψηλής  και  ακριβόχρονης  θέασης
            (time sensitive) είναι απαραίτητη.

            Διαδικασία  μεταφοράς  στο  ελληνικό  δίκαιο  των  Ευρωπαϊκών  Οδηγιών  για  τα  πνευματικά
            δικαιώματα και άλλες πρωτοβουλίες για την πάταξη του παράνομου εμπορίου.

            Η διαδικασία μεταφοράς των Ευρωπαϊκών Οδηγιών 2019/790 και 2019/789 για τα πνευματικά

            δικαιώματα στην Ενιαία Ψηφιακή αγορά ολοκληρώθηκε επιτυχώς τον Νοέμβριο του 2022 με την
            ψήφιση του Νόμου 4996/2022. Ο νέος νόμος προστίθεται στις ενέργειες της Ελλάδας προς την
            κατεύθυνση  αυξημένης  προστασίας  των  δικαιούχων  πνευματικής  ιδιοκτησίας  και  χρονικώς
            συνάδει με την ανάπτυξη των οπτικοακουστικών παραγωγών που συντελείται σήμερα στην χώρα.


                AmCham GR – White Paper 2023                                                             121
             Επιτροπή Προστασίας Διανοητικής Ιδιοκτησίας


            AmCham GR – White Paper 2023
            Επιτροπή Προστασίας Διανοητικής Ιδιοκτησίας
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126