Page 118 - AmChamGR Committees | 2022 Whitepapers
P. 118
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Οι πολιτιστικοί και δημιουργικοί τομείς συγκαταλέγονται μεταξύ των πλέον επηρεασμένων από
την πανδημία (Covid-19) που εξακολουθεί την πορεία της. Η τρέχουσα κρίση είναι ιδιαίτερα
κρίσιμη για πολιτιστικούς και δημιουργικούς τομείς λόγω της συνεχιζόμενης μαζικής απώλειας
εσόδων, ειδικά για τους πιο ευάλωτους φορείς. Αν και υπάρχει σχετική πρόβλεψη - σίγουρα για
τους δημόσιους φορείς πολιτισμού- να επωφεληθούν από τη δημόσια υποστήριξη (π.χ. δημόσια
μουσεία, βιβλιοθήκες, θέατρα), οι πολιτιστικοί φορείς εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν
σημαντικές ελλείψεις στον προϋπολογισμό τους. Ο τομέας πολιτισμού περιλαμβάνει μεγάλες
πολυεθνικές εταιρίες με βιώσιμα έσοδα (π.χ. Netflix), αλλά πολλές μικρές εταιρίες και ελεύθερους
επαγγελματίες, απαραίτητους για τον κλάδο, που θα αντιμετωπίσουν την προοπτική μιας
πτώχευσης. Αυτή η κρίση δημιουργεί μια διαρθρωτική απειλή για την επιβίωση πολλών
επιχειρήσεων και εργαζομένων στην πολιτιστική και δημιουργική παραγωγή και αλυσιδωτά σε
πολλούς άλλους κλάδους εκτός του πολιτιστικού χώρου.
Η διαθεσιμότητα πολιτιστικού περιεχομένου- πολλά πολιτιστικά ιδρύματα έχουν προσφέρει ήδη
σημαντικό διαδικτυακό δωρεάν και on demand περιεχόμενο για τον σκοπό αυτό – είναι
απαραίτητη αλλά δε μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία ενός βιώσιμου μοντέλου, τόσο κατά τη
διάρκεια όσο και μετά την αρχική κρίση, αναγκαίου για την επιβίωση του κλάδου. Η πρόκληση που
υπάρχει είναι ο σχεδιασμός δημόσιων πολιτικών στήριξης, που θα ανακουφίζουν τις αρνητικές
επιπτώσεις βραχυπρόθεσμα και θα βοηθούν στον εντοπισμό νέων ευκαιριών μεσοπρόθεσμα για
τους δημόσιους, ιδιωτικούς και μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς που ασχολούνται με τον
πολιτισμό και τη δημιουργική παραγωγή γενικότερα.
Η πανδημία COVID-19 αποκάλυψε και διεύρυνε την προϋπάρχουσα αστάθεια των οργανισμών
αυτών λόγω των συνθηκών της οικονομικής κρίσης. Λόγω της πολύπλοκης φύσης του έργου τους,
οι καλλιτέχνες και οι επαγγελματίες του πολιτισμού επηρεάζονται ιδιαίτερα και τα μέτρα
περιορισμού, σε όλο τον κόσμο, επηρεάζουν άμεσα ολόκληρη τη δημιουργική αλυσίδα αξίας -
δημιουργία, παραγωγή, διανομή και πρόσβαση.
ΓΝΩΣΕΙΣ ΝΟΜΙΚΕΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ
Οι καλλιτέχνες είναι συνήθως άτομα που δεν έχουν βασικές γνώσεις οικονομικής διαχείρισης και
έχουν συνηθίσει να δουλεύουν περιστασιακά με επιδοτήσεις ή αδήλωτη εργασία:
• Δεν ξέρουν πώς να κατοχυρώσουν νομικά τη δουλειά τους
• Δεν ξέρουν να κάνουν ένα απλό P/L statement ή ένα business plan για μια δραστηριότητά
τους – χρειάζονται γενικά παρόμοιες δεξιότητες με τους «small business owners»
• Δεν ξέρουν ποιες είναι οι βασικές φορολογικές ή ασφαλιστικές υποχρεώσεις τους ή πώς να
προστατεύονται σε θέματα υγειονομικής ή συνταξιοδοτικής ασφάλειας ή και τα
AmCham GR – White Paper 2022 118
Επιτροπή Πολιτισμού