Page 135 - AmChamGR Committees | 2022 Whitepapers
P. 135

Η ανάκαμψη ξεκίνησε από τους κατεξοχήν δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς, δηλαδή νησιά
            όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Πάρος που έφτασαν σχεδόν το 90% των αντίστοιχων επιπέδων
            του 2019. Ακολούθησαν η Ρόδος, η Κρήτη και η Κέρκυρα με σχεδόν το 75% των επιπέδων του 2019,
            καθώς και ηπειρωτικοί προορισμοί όπως το Costa Navarino. Ο τομέας της κρουαζιέρας επανήλθε
            οριακά, φτάνοντας το 20% των επιπέδων του 2019. Οι βασικές χώρες που τροφοδότησαν την
            ελληνική  τουριστική  αγορά  ήταν  οι  ΗΠΑ  με 13  απευθείας  πτήσεις  (περισσότερες  από  ποτέ) η
            Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία, η Γαλλία, το Ισραήλ και η Ιταλία.

            Η ανάκαμψη, ωστόσο, υπονομεύτηκε εκ νέου από την εμφάνιση της μετάλλαξης Delta, η οποία
            οδήγησε  σε  περαιτέρω  ταξιδιωτικούς  περιορισμούς  και  υποχρεωτική  αναστολή  λειτουργίας

            ορισμένων επιχειρήσεων του κλάδου του τουρισμού αλλά και υποστηρικτικών επιχειρήσεων όπως
            τα κλειστά εστιατόρια, τα μπαρ και τα κέντρα διασκέδασης. Οι νέοι διασυνοριακοί περιορισμοί
            και τα αυξημένα ποσοστά θετικών κρουσμάτων επανάφεραν τα απαγορευτικά ή τις αυστηρότερες
            απαιτήσεις εισόδου, καθιστώντας σχεδόν αδύνατα τα απρόσκοπτα ταξίδια.

            Η  μετάλλαξη  Delta  και  η  επακόλουθη  μετάλλαξη  Omicron  προκάλεσαν  μια  περαιτέρω
            καθυστέρηση σε επαγγελματικά ταξίδια αλλά και τις μετακινήσεις κυβερνητικών εκπροσώπων,
            ενώ εξάλειψαν ολοκληρωτικά τον φθινοπωρινό και χειμερινό ελληνικό τουρισμό. Ο συνδυασμός
            του ανύπαρκτου πρώτου τριμήνου του 2021, με τα περισσότερα ξενοδοχεία να είναι πλήρως ή
            μερικώς κλειστά, τη μέτρια καλοκαιρινή περίοδο, ειδικά για τα ξενοδοχεία πόλης 3 και 4 αστέρων

            και το αδύναμο τέταρτο τρίμηνο είχαν ως αποτέλεσμα το χαμηλό ετήσιο ποσοστό ανάκαμψης για
            τα ξενοδοχεία πόλης που λειτουργούν όλο το χρόνο, που έφτασαν μόλις το 56% των ετήσιων
            εσόδων σε σύγκριση με το 2019. Περαιτέρω απογοήτευση προκαλεί το γεγονός ότι δεν έλαβαν
            χώρα ουσιαστικά καθόλου συνέδρια και εταιρικές εκδηλώσεις από τον Μάρτιο του 2020, κάτι το
            οποίο δεν αναμένεται να αλλάξει σημαντικά πριν το φθινόπωρο του 2022.

            Το  νεότερο  προϊόν  της  τουριστικής  βιομηχανίας,  οι  βραχυχρόνιες  μισθώσεις  ακινήτων,
            παρουσίασε παρόμοια πτώση το 2020, με καλύτερη ωστόσο ανάκαμψη το 2021. Αυτό οφείλεται
            κυρίως  στην  αντίληψη  ότι  πρόκειται  για  ασφαλέστερα  καταλύματα  κατά  τη  διάρκεια  της
            πανδημίας. Η ζήτηση για τέτοιου τύπου καταλύματα ήταν έντονη τον Ιούλιο και τον Αύγουστο,
            που  αποτελούν  μήνες  που  καταγράφονται  ποσοστά  υψηλής  πληρότητας,  αλλά  σημαντικά

            χαμηλότερη από την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Αυξημένη ζήτηση για βραχυχρόνιες μισθώσεις
            ακινήτων σημειώθηκε σε χώρες όπως οι ΗΠΑ όπου ο εσωτερικός τουρισμός ενισχύθηκε καθώς οι
            ταξιδιώτες που υπό κανονικές συνθήκες θα ταξίδευαν προς κάποιο προορισμό του εξωτερικού το
            2021 επέλεξαν να μείνουν στις ΗΠΑ και προτίμησαν την οδήγηση έναντι των πτήσεων. Η προοπτική
            για  το  2022  είναι  ότι οι  βραχυχρόνιες  μισθώσεις  ακινήτων  θα  σημειώσουν  σημαντική  αύξηση
            τιμών  λόγω  της  περιορισμένης  νέας  προσφοράς  στις  χώρες  αυτές.  Αυτή  η  τάση  σίγουρα  θα
            επικρατήσει και στην ελληνική αγορά εάν τα διεθνή ταξίδια αναψυχής επανέλθουν σε κανονικά
            επίπεδα το καλοκαίρι του 2022.

            Συμπερασματικά, το 2021 ήταν μια ενθαρρυντική χρονιά για την ελληνική τουριστική βιομηχανία,

            με μεγαλύτερη ανάκαμψη από την αναμενόμενη για τον κλάδο των θερέτρων, έναντι της αγοράς


            AmCham GR – White Paper 2022                                                              135
            Επιτροπή Τουρισμού
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140