Page 107 - AmChamGR Committees | 2022 Whitepapers
P. 107

Οικονομική  Συνεργασία  και  Ανάπτυξη  (OECD),  η  Παγκόσμια  Τράπεζα  (World  Bank)  και  άλλοι
            χρησιμοποιούν πληθώρα παραγόντων και μεταβλητών προκειμένου να καταρτίσουν τον γενικό
            δείκτη  ανταγωνιστικότητας.  Ωστόσο,  κάνοντας  τις  σχετικές  ασκήσεις,  όλοι  οι  οργανισμοί
            αποδίδουν  μεγάλο  βάρος  στον  πυλώνα  «Θεσμοί»  (institutions),  μεταξύ  των  οποίων  φυσικά

            εξετάζεται και η αποτελεσματική απονομή δικαιοσύνης.

            Ακολούθως, η δικαιοσύνη και το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την λειτουργία της πρέπει πρωτίστως
            να εμπνέει  εμπιστοσύνη,  να  είναι  σταθερό  και  να  δημιουργεί  αίσθημα  ασφάλειας  δικαίου.  Οι
            επενδυτές επιθυμούν να είναι προβλέψιμες οι οποιεσδήποτε εμπλοκές τους σε δίκες. Ανασφάλεια
            δικαίου,  ποιότητας, χρόνου απονομής δικαιοσύνης και αβεβαιότητα ως προς τη δικανική κρίση
            αποθαρρύνουν τους επενδυτές και αναστέλλουν την επενδυτική δραστηριότητα. Κατά συνέπεια,
            το σύστημα δικαιοσύνης συνδέεται άρρηκτα και με την ανάπτυξη της χώρας.

            Τα στατιστικά στοιχεία για την Ελλάδα και τον θεσμό της δικαιοσύνης δεν είναι ενθαρρυντικά.
            Αντιθέτως, ως αποτρεπτικά μπορούν να χαρακτηρισθούν για κάθε επενδυτή που ενδιαφέρεται να
            επενδύσει  στην  Ελλάδα.  Η  χώρα  μας  καταλαμβάνει  στις  μετρήσεις  που  διεξάγονται  από  τους
            διεθνείς οργανισμούς που προαναφέρθηκαν ανωτέρω, αλλά και από  την Ευρωπαϊκή Επιτροπή,

            σταθερά  μια  από  τις  τελευταίες  θέσεις.  Οι  δε  παρεμβάσεις  που  έχουν  γίνει  στην  ελληνική
            δικαιοσύνη από όλες τις Κυβερνήσεις της μεταπολίτευσης – και ήσαν πολλές - δεν επέφεραν στο
            παρελθόν και δεν έχουν ακόμα επιφέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Έτσι η Ελληνική Δικαιοσύνη
            βρίσκεται συνεχώς στο επίκεντρο δημόσιας συζήτησης και κριτικής για τις δυσλειτουργίες της, με
            κύριο  χαρακτηριστικό  τη  βραδύτητα  των  διαδικασιών  και  έκδοσης  των  αποφάσεων,  εν  τέλει
            απονομής δικαιοσύνης.

            Οι μισές αποφάσεις που εκδίδει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) εις
            βάρος της Ελλάδος αφορούν την παραβίαση του δικαιώματος σε δίκη σε εύλογο χρόνο. Με βάση
            στοιχεία του 2020, η Ελλάδα κατατάσσεται 4η σε καταδίκες λόγω αυτής της αιτίας από τις 28 χώρες

            της Ευρώπης. Ακόμη, η Ευρωπαϊκή Ένωση τον Ιούλιο του 2020 ανακοίνωσε τα αποτελέσματα για
            την τελευταία πενταετία, σε σχέση με την αποτελεσματικότητα, την ποιότητα και την αντίληψη για
            την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης στις 27 χώρες της Ένωσης. Η Ελλάδα υστερεί σε όλους τους
            δείκτες. Κατατάσσεται στις 3 έως 5 τελευταίες χώρες στην Ένωση. Στον τομέα της βραδύτητας
            λήψης των αποφάσεων στις αστικές και εμπορικές υποθέσεις, η Ελλάδα είναι 24η. Προηγείται
            μόνο της Μάλτας, της Πορτογαλίας και της Κύπρου.

            Αναμφίβολα,  με  τέτοια  αποτελέσματα,  είναι  αδύνατον  να  καταστεί  η  χώρα  μας  ελκυστική  σε
            επενδυτές και αυτό έχει σαφώς αρνητική επίδραση στις άμεσες ξένες και εγχώριες επενδύσεις,
            παράγοντας που επιδρά αρνητικά στην οικονομική ανάπτυξη και την ευημερία του τόπου μας και
            του λαού του.


            Σκοπός  της  Επιτροπής  Νομοθετικών  Μεταρρυθμίσεων  του  Επιμελητηρίου  είναι  η  διοργάνωση
            επιστημονικών εκδηλώσεων, συναντήσεων, συνεδρίων ή και ερευνών, προκειμένου να συμβάλλει
            με προτάσεις στη βελτίωση των βασικών δεικτών απονομής της δικαιοσύνης (πρόσβαση, ταχύτητα,
            αξιοπιστία, εκτέλεση) και τη δημιουργία κοινής πεποίθησης γύρω από τη σπουδαιότητα και τη


              AmCham GR – White Paper 2022                                                             107
             Επιτροπή Νομοθετικών Μεταρρυθμίσεων
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112