Page 65 - AmChamGR Committees | 2022 Whitepapers
P. 65

10 GW.

            Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένοι παράγοντες που μπορούν να αυξήσουν περαιτέρω την ανάγκη για
            εγκατεστημένη χωρητικότητα μονάδων ΑΠΕ και ως εκ τούτου αποθήκευσης. Η διασύνδεση των
            νησιών,  η  οποία  θα  έχει  ολοκληρωθεί  έως  το  2030  σύμφωνα  με  τον  Ανεξάρτητο  Διαχειριστή
            Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), θα οδηγήσει στον περιορισμό της λειτουργίας για τις
            μονάδες πετρελαίου που λειτουργούν εκεί, θα αυξήσει το συνολικό φορτίο της ηπειρωτικής χώρας,
            και  θα  επιτρέψει  στο  σύστημα  να  αυξήσει  την  ανάπτυξη  μονάδων  ΑΠΕ  στα  νησιά.  Επιπλέον,

            σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, ΕΣΕΚ (National energy and climate
            plans, NECP), η τιμή του άνθρακα ETS της ΕΕ προβλεπόταν να αυξηθεί από 18 €/tCO2 το 2020 σε
            30-32 €/tCO2 έως το 2030, με αυτά τα επίπεδα τιμών να αποτελούν τη βάση της μελέτης του ΕΣΕΚ.
            Ωστόσο, η αντίστοιχη τιμή που ήταν 25 €/tCO2 το 2020 αυξήθηκε σε σχεδόν 40 €/tCO2 το πρώτο
                                                                                                    4
            τετράμηνο του 2021, 60 €/tCO2 το τρίτο και πάνω από 80 €/tCO2 τον Δεκέμβριο του 2021 .
            Αναμένεται αναθεώρηση του ΕΣΕΚ προκειμένου να ενσωματωθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί από
            το πλαίσιο πολιτικής Fit-for-55 και τον πρόσφατα υπό διαβούλευση Εθνικό Κλιματικό Νόμο της
            Ελλάδας.  Ο  νέος  αυτός  νόμος  αναμένεται  να  περιλαμβάνει  την  πρόβλεψη  χρήσης  70%  των
            μονάδων ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας ενώ θα απαγορεύει τη χρήση αργού πετρελαίου

            από  παραγωγικές  μονάδες  σε  μη  διασυνδεδεμένα  νησιά.  Αναμένεται  επίσης  να  επιβάλει
                                                    5
            «ουδετερότητα άνθρακα» μέχρι το 2050 .

            ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ

            Κατά τη σταδιακή κατάργηση του λιγνίτη και μέχρι το 2030, οι ευκαιρίες για νέες επενδύσεις είναι
            θεωρητικά  τεράστιες  και  το  ενδιαφέρον  ανάλογο.  Από  τη  μία  πλευρά,  οι  ήδη  καθιερωμένες
            τεχνολογίες (δηλαδή, η ηλιακή και η αιολική) θα αυξήσουν σημαντικά το μερίδιό τους. Υπό αυτή
            την έννοια, το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας προβλέπει τον εξορθολογισμό του
            πλαισίου αδειοδότησης για τα έργα ΑΠΕ, σε μια προσπάθεια να επιταχυνθεί ο διπλασιασμός τους

            έως το 2030. Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας,
            υπάρχει  επίσης  αξιοσημείωτο  ενδιαφέρον  για  την  ανάπτυξη  υπεράκτιων  ανεμογεννητριών,  οι
            οποίες  επί  του  παρόντος  δεν  εμφανίζονται  στο  ελληνικό  ενεργειακό  μείγμα.  Σύμφωνα  με  τον
                                                                       6
            Έλληνα πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, μέχρι το 2030  θα τεθούν σε πλήρη λειτουργία 2 GW
            υπεράκτιας αιολικής ενέργειας.

            Η ελληνική νομοθεσία που διέπει την υπεράκτια αιολική ενέργεια, έχει βασιστεί κυρίως στο Ν.
            3468/2008 και στο Ν. 3851/2010. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή διαμορφώνεται ένα νέο ρυθμιστικό
            πλαίσιο για την υπεράκτια αιολική ενέργεια, όπως προβλέπεται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και
            Ανθεκτικότητας  και  αναμένεται  να  ολοκληρωθεί  στις  αρχές  του  2022.  Σύμφωνα  με  την  κα
            Αλεξάνδρα  Σδούκου,  Γενική  Γραμματέα  Ενέργειας  και  Ορυκτών  Πρώτων  Υλών  της  χώρας,  το


            4  https://ember-climate.org/data/carbon-price-viewer/
            5  https://greekreporter.com/2021/11/15/greece-sweeping-changes-new-climate-law/
            6  https://primeminister.gr/en/2021/10/25/27851




              AmCham GR – White Paper 2022                                                             65
             Επιτροπή Ενέργειας
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70