Page 129 - AmChamGR Committees | 2022 Whitepapers
P. 129
Το θέμα της αποτελεσματικότητας της εφαρμογής της νομοθεσίας κατά της διαδικτυακής
πειρατείας στην Ελλάδα, παραμένει ένα από τα ζητούμενα για την Ελλάδα. Η μέχρι σήμερα
εμπειρία εφαρμογής του νομοθετικού πλαισίου που θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 2017 (Ν.
4481/2017) για την πάταξη της διαδικτυακής πειρατείας -αν και βελτιωμένη- παραμένει αδύναμη.
Βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου επήλθε με τον Ν. 4708/2020 όταν θεσπίστηκε διαδικασία για
την περίπτωση κατά την οποία απόφαση της Επιτροπής για τη Διαδικτυακή Προσβολή της
Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΕΔΠΠΙ) καταστρατηγείται και επαναλαμβάνεται η προσβολή έργων
πνευματικής ιδιοκτησίας (follow-up). Παρότι το νομικό πλαίσιο είναι σαφές, έως σήμερα οι
αποφάσεις παραμένουν στατικές και όχι δυναμικές, όπως απαιτεί η φύση του Διαδικτύου, ενώ η
καθυστέρηση στην έκδοση αποφάσεων από την αρμόδια αρχή καθιστά συχνά τις αποφάσεις
αναποτελεσματικές.
Περαιτέρω, και νέες ρυθμίσεις για την καταπολέμηση άλλου τύπου διαδικτυακής πειρατείας, για
την προστασία των κατόχων προστατευόμενων δικαιωμάτων ειδικά για γεγονότα εθνικής ή
διεθνούς τηλεθέασης που πρόκειται να μεταδοθούν ταυτόχρονα με τη διενέργειά τους, ιδίως
ζωντανές μεταδόσεις πολιτιστικών ή αθλητικών γεγονότων (live events), σε περιπτώσεις που
επίκειται μεγάλης κλίμακας προσβολή αυτών μέσω του διαδικτύου, θεσπίστηκαν με τους Νόμους
4761/2020 και 4821/2021 με τους οποίους προβλέφθηκε ειδική διαδικασία άμεσης λήψης
προληπτικών μέτρων κατά πειρατικών κόμβων (portals και ULRs).
2. Διαδικασία μεταφοράς στο ελληνικό δίκαιο των ευρωπαϊκών οδηγιών για τα πνευματικά
δικαιώματα και άλλες πρωτοβουλίες για την πάταξη του παράνομου εμπορίου
Είναι σημαντικό κατά την διαδικασία μεταφοράς των Ευρωπαϊκών Οδηγιών για τα πνευματικά
δικαιώματα (DSM Copyright and SatCab) από τις αρμόδιες αρχές στο Ελληνικό δίκαιο, η οποία έχει
καθυστερήσει, να διεξαχθούν διεξοδικές διαβουλεύσεις με τους εκπροσώπους των
ενδιαφερομένων φορέων της αγοράς και να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες κάθε τομέα
συμπεριλαμβανομένου του οπτικοακουστικού τομέα. Η σχετική προθεσμία ενσωμάτωσης των
Οδηγιών έληξε τον Ιούνιο του 2021.
Παρακάτω αναφέρονται επιγραμματικά που βρισκόμαστε και ποια πρέπει να είναι τα άμεσα
βήματα της κυβέρνησης για τα θέματα της Επιτροπής. Είναι σημαντικό να υποστηρίξουμε τις
αρμόδιες υπηρεσίες για να μη χαθεί περισσότερος καιρός και να πάρει μπροστά η οικονομία το
συντομότερο δυνατό.
Αξίζει να αναφερθεί ότι αναφορικά με την καταπολέμηση του παράνομου εμπορίου έχουν ήδη
υλοποιηθεί οι παρακάτω νομοθετικές και ρυθμιστικές πρωτοβουλίες:
• Θέσπιση νόμου από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την καταπολέμηση του
παράνομου εμπορίου.
• Σύσταση από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων της Διυπηρεσιακής Μονάδας
Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) με στόχο την αντιμετώπιση παράνομου εμπορίου,
AmCham GR – White Paper 2022 129
Επιτροπή Προστασίας Διανοητικής Ιδιοκτησίας