Σε κάθε κατηγορία προϊόντων, περίπου το 10% των καταναλωτών αντιπροσωπεύει το 30% έως 70% των πωλήσεων. Αυτού του είδους οι καταναλωτές ονομάζονται «super-consumers».
Οι super-consumers, για παράδειγμα, που αρέσκονται στην κατανάλωση hot dog, τρώνε πέντε κιλά μηνιαίως ενώ φθάνουν να καταναλώσουν μέχρι και 4 hot dog ανά γεύμα. Επίσης, «super-consumers» είναι οι χρήστες συρραπτικών που κατέχουν 8 διαφορετικά είδη, οι οποίοι ξέρουν τι θέλουν και θα αγοράσουν πολλά από αυτά ενώ είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν παραπάνω από τον μέσο αγοραστή για να τα αποκτήσουν.
Ως γενικά χαρακτηριστικά, είναι παθιασμένοι και αφοσιωμένοι -μερικές φορές παρουσιάζουν και τάσεις εμμονής- ενώ υπάρχουν σε κάθε κατηγορία, από τα αναψυκτικά και τα αεροπορικά ταξίδια έως τα προϊόντα γρήγορου φαγητού και στοματικής φροντίδας. Αυτοί οι αφοσιωμένοι και διορατικοί καταναλωτές:
- ψάχνουν με ενθουσιασμό νέα προϊόντα
- πληρώνουν με ευχαρίστηση premium τιμές
- ψωνίζουν από την κατηγορία συχνά
- διαθέτουν γνώση του κλάδου άνω του μέσου καταναλωτή
- είναι περισσότερο δεκτικοί σε μηνύματα marketing
- εκφράζουν τις ανάγκες τους που βρίσκονται σε λανθάνουσα μορφή
Ο «super-consumer» στον Κλάδο Αρτοποιίας
Αποτελούν το 20% των νοικοκυριών που κινούν το 24% της συνολικής δαπάνης αρτοσκευασμάτων:
- Ξοδεύουν 2.4 φορές περισσότερο ($357/έτος) με τον μέσο καταναλωτή να ξοδεύει ($143/έτος)
- Αγοράζουν 6 υποκατηγορίες από 6 διαφορετικά καταστήματα λιανεμπορίου
Η αποτελεσματικότερη ενημέρωση των «super-consumers» για την κατανάλωση και χρήση των προϊόντων άρτου θα μπορούσε να αυξήσει τον δείκτη δαπάνης στο 170, έχοντας ως αποτέλεσμα η βιομηχανία αρτοποιίας θα μπορούσε να σημειώσει δυνητική ανάπτυξη 14% ή αλλιώς να φθάσει στα $1.4 δις. σε πωλήσεις.
Ο «super-consumer» στον Κλάδο Deli
Αποτελούν το 19% των νοικοκυριών που κινούν το 24% της συνολικής deli δαπάνης.
- Ξοδεύουν 2.4 φορές περισσότερο ($481/έτος) με τον μέσο καταναλωτή να ξοδεύει ($187/έτος)
- Αγοράζουν 7 υποκατηγορίες και ψωνίζουν από 6 διαφορετικά καταστήματα λιανεμπορίου
Η αποτελεσματικότερη ενημέρωση των «super-consumers» για τη διαθεσιμότητα των προϊόντων στα grocery stores, τα οποία προσφέρουν μεγαλύτερη ποικιλία τροφίμων σε χαμηλότερες τιμές από τα παραδοσιακά fast casual εστιατόρια. Οι συχνότερες επισκέψεις στα prepared food stores σε συνδυασμό με την αύξηση του δείκτη δαπάνης στο 170 θα μπορούσε, ο κλάδος Deli, να σημειώσει ανάπτυξη 15% ή αλλιώς να φθάσει στα $2.6 δις. σε πωλήσεις.
Ο «super-consumer» στον Κλάδο Τυροκομικών
Αποτελούν το 10% των νοικοκυριών που κινούν το 23% της συνολικής δαπάνης στο τυρί.
- Ξοδεύουν 2.3 φορές περισσότερο ($351/ χρόνο) με τον μέσο καταναλωτή να ξοδεύει ($177 /έτος)
- Αγοράζουν 10 υποκατηγορίες από 4 διαφορετικά καταστήματα λιανεμπορίου
Η αποτελεσματικότερη ενημέρωση των «super-consumers» για την χρήση των τυροκομικών προϊόντων, όπως για παράδειγμα ότι μια κατεψυγμένη πίτσα μπορεί να βελτιωθεί με specialty cheese ή άλλα είδη deli και να κοστίσει λιγότερο από μια έτοιμη/φρέσκια πίτσα σε εστιατόριο, μπορούν να ενισχύσουν τις πωλήσεις του κλάδου. Συγκεκριμένα, ενημερώσεις αυτού του τύπου μπορούν να πραγματοποιηθούν με την αυξήσει του δείκτη δαπάνης στο 175 και να έχουν ως αποτέλεσμα η βιομηχανία τυροκομικών να σημειώσει ανάπτυξη 12% ή αλλιώς να φθάσει στα $2.3 δις. σε πωλήσεις.
Το Τμήμα TradeUSA του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου ξεκίνησε σε συνεργασία με την International Dairy-Deli Bakery Association (IDDBA), το Cambridge Group και τη Nielsen Homescan έρευνα αγοράς απευθυνόμενο σε λιανέμπορους και παραγωγούς με σκοπό να αναλύσει και να παρουσιάσει τη νέα κατηγορία καταναλωτή που ονομάζεται «super-consumer». Οι κατηγορίες τροφίμων και ποτών όπου θα αναλυθούν το επόμενο διάστημα θα αφορά τα αρτοσκευάσματα, γαλακτοκομικά, τα delicatessen και τα έτοιμα γεύματα. Η έρευνα αγοράς θα σκιαγραφεί τόσο τι προκαλεί τον ενθουσιασμό των καταναλωτών αλλά και τους τρόπους που χρησιμοποιούν το φαγητό ώστε να βελτιώσουν τις ζωές τους. Συνολικά, η έρευνα αγοράς θα ολοκληρωθεί/παρουσιασθεί το 2018 όπου θα εμπεριέχει ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά στις προαναφερθείσες κατηγορίες οδηγώντας σε πιθανές καινοτομίες στην παραγωγή των προϊόντων.
Γιάννης Μωύσογλου
Υπεύθυνος Εξαγωγών “TradeUSA”, Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο