Η διείσδυση των γαλακτοκομικών προϊόντων στα αμερικανικά νοικοκυριά αγγίζει το 97,7%, με τον μέσο όρο των νοικοκυριών να αγοράζει γαλακτοκομικά προϊόντα 44 φορές το χρόνο. Σύμφωνα με έρευνα της Nielsen AOC, οι συνολικές πωλήσεις σε αυτόν τον τομέα ήταν $67,2 δις για το έτος Αύγουστος 2016-Αύγουστος 2017, παρουσιάζοντας μείωση 3,6% σε χρηματική αξία και 2,5% σε μονάδες. Μέρος της μείωσης θα μπορούσε να αποδοθεί στην αύξηση των εναλλακτικών λύσεων γάλακτος όπως το γάλα αμυγδάλου, που σημείωσε αύξηση σε δολάρια κατά 6,6%. Σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα, οι Αμερικανοί ξοδεύουν ένα δολάριο την ημέρα σε γαλακτοκομικά προϊόντα, με τα νοικοκυριά να σημειώνουν κατά μέσο όρο αγορές $365 στα γαλακτοκομικά ετησίως.
Όσον αφορά στο λιανεμπόριο, το υγρό γάλα είναι το Νο2 σε πραγματικό κέρδος σε όλες τις κατηγορίες, ξεπερνώντας κατηγορίες όπως τα αλμυρά snack, μπύρα, νερό και καφές, δημητριακά και αυγά. Σύμφωνα με την έρευνα Dairy Case Dynamics της MilkPEP’s, το γάλα παραδίδεται με ελάχιστες ενέργειες προώθησης και σταθερά «εκτός αποθέματος» προβλήματα. Το βιολογικό γάλα αντιπροσωπεύει περίπου το 11% όλων των πωλήσεων υγρού γάλακτος.
Παρόλο που το γάλα (υγρή μορφή) παραμένει δυνατό ως κατηγορία, οι πωλήσεις του έχουν μειωθεί πρόσφατα και οι εναλλακτικές επιλογές έχουν αυξηθεί. Ενώ το γάλα αμυγδάλου αντιπροσωπεύει μόνο το 10% των πωλήσεων των γαλακτoκομικών προϊόντων, κατά μέσο όρο αποδίδει $1δις σε πωλήσεις από 18 μοναδικούς κωδικούς. Συνεπώς, κάθε μοναδικό προϊόν γάλακτος αμυγδάλου δημιουργεί πωλήσεις κατά μέσο όρο $55 εκατομμυρίων. Εντωμεταξύ, οι πωλήσεις των $11,2δις από 43 κωδικούς αγελαδινού γάλακτος, οδηγούν σε SKU αποδοτικότητα από $261 εκατ. ανά κωδικό. Άρα, η SKU αποδοτικότητα του γάλακτος αμυγδάλου είναι 20% περίπου της αποδοτικότητας SKU του αγελαδινού. Το γάλα αμυγδάλου καθώς και άλλα γάλατα φυτικής προέλευσης αποτελούν μια μακροπρόθεσμη τάση παρά απάτη. Αν και οι πωλήσεις τους είναι χαμηλότερες του αγελαδινού, η αποδοτικότητα SKU εξηγεί τους λόγους για τους οποίους οφείλουμε να τους αφιερώσουμε αρκετό χώρο στο ράφι.
Παγκόσμιες πωλήσεις και κατανάλωση
Είναι γεγονός πως ο κλάδος των γαλακτοκομικών προϊόντων θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά παγκοσμίως καθώς οι άνθρωποι σε όλη την υφήλιο θα συνεχίσουν να τα καταναλώνουν προκειμένου να ικανοποιούν τις ανάγκες τους σε πρωτεΐνες. Η Euromonitor προβλέπει μεγάλη αύξηση στις περισσότερες κατηγορίες –ιδιαίτερα στο γιαούρτι, εναλλακτικές λύσεις γάλακτος, ξινόγαλα και τυρί- μέχρι το 2022. Το γάλα με γεύσεις, αν και αυξάνεται στις ΗΠΑ, αναμένεται να μειωθεί σε παγκόσμιο επίπεδο κατά 5,1% την ίδια περίοδο.
Οι drivers των αγορών
Σύμφωνα με την DMI, υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν την κατανάλωση γάλακτος στις ΗΠΑ. Η ανάπτυξη του πληθυσμού, το branded/checkoff marketing, οι τιμές λιανικής, η αύξηση των γαλακτοκομικών προϊόντων χωρίς λακτόζη και τα γάλατα με γεύσεις, τα ειδικά εμφιαλωμένα ροφήματα με καφέ που περιέχουν γάλα, τα ροφήματα που περιέχουν γαλακτοκομικά προϊόντα και η αυξημένη κατανάλωση πλήρους γάλακτος συμβάλλουν στις θετικές πωλήσεις. Στον αντίποδα, η μείωση της κατανάλωσης δημητριακών, ο ανταγωνισμός από όλα τα υπόλοιπά ροφήματα καθώς και θέματα σχετικά με την υγεία και το περιβάλλον, έχουν πιθανώς αρνητικό αντίκτυπο στις πωλήσεις. Επιπρόσθετα, τα περισσότερα νοικοκυριά αγοράζουν γάλα σε γαλόνια, καθιστώντας έτσι το γάλα ένα ρόφημα κυρίως για κατανάλωση στο σπίτι παρά «φορητό», όπως οι περισσότεροι χυμοί και τα αναψυκτικά. Προς το παρόν, ο αντίκτυπος των αρνητικών επιρροών ενδεχομένως να είναι πιο δυνατός.
Γιάννης Μωύσογλου
Υπεύθυνος Εξαγωγών “TradeUSA”, Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο